Open brief aan de minister van Justitie Paul Van Tigchelt

Mijnheer de minister,
Geachte heer Van Tigchelt
 
Onze organisatie wil graag een situatie met u delen die als catastrofaal kan worden omschreven. We zullen u niet beledigen door u eraan te herinneren dat de rechterlijke orde binnen justitie een entiteit op zich is, net als de centrale diensten, de penitentiaire inrichtingen en vele anderen.

Wij worden, net als veel andere federale diensten, als essentieel beschouwd. 

Maar sinds enkele jaren stellen we  vast dat uw voorgangers weinig kennis hadden met betrekking tot de organisatie en het functioneren van het gerechtelijk apparaat, de bijzonderheden en specifieke kenmerken ervan.
 
Wij hebben het gevoel dat wij de paria zijn binnen Justitie. Jarenlang werd er weinig gedaan. Er zijn zeer weinig middelen geïnvesteerd, de kaders zijn onvolledig, de apparatuur is verouderd ..... maar waar we ons vooral zorgen over maken, is de staat van de gebouwen waarin de medewerkers moeten werken. Dankzij de rapporten van de preventieadviseurs zien we tot onze ontzetting dat ze regelmatig in contact komen met asbest, vocht, schimmels, gebouwen waar het te warm is, gebouwen waar het te koud is, gebouwen waar in de zomer de ramen niet meer opengaan, gebouwen waar de lucht te droog is, wat gezondheidsproblemen veroorzaakt,  vastgesteld door de arbeidsgeneeskunde en, voor degenen die het geluk hebben om in overtuigingsstukken te werken, gevaarlijke producten. Helaas kunnen wij nog veel meer voorbeelden opgeven.

Dat is onaanvaardbaar !

Tijdens onze verschillende vergaderingen met de overheid (basisoverlegcomité, sectorcomité, enz.) proberen we al vele jaren het probleem van de gerechtsgebouwen onder de aandacht te brengen. Maar we moeten toegeven dat niet echt veel respons vinden.

Het gebrek aan financiële middelen wordt altijd aangevoerd om de inertie van bepaalde diensten te rechtvaardigen. De Regie der Gebouwen en de dienst Building & Facility schuiven voortdurend de verantwoordelijkheid naar elkaar door, wat bedoeld is om de verantwoordelijkheid van elk te bepalen om kleine werken, reparaties of grote projecten al dan niet uit te voeren.  

Sinds enkele jaren neemt het VSOA-Rechterlijke Orde de beslissing om een klacht in te dienen bij de FOD Werkgelegenheid, wanneer we van mening zijn dat de situatie niet langer aanvaardbaar is. Maar de beslissingen die door inspecteurs worden genomen, zijn vaak "voorzichtig" waar radicalere beslissingen moeten worden genomen.
 
We hebben ook de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende enquêtes met betrekking tot de werklast. De resultaten die ons worden meegedeeld, zijn steeds gericht op een schrijnend tekort aan magistraten. We mogen in geen geval uit het oog verliezen dat het dossier, voordat het op het bureau van deze laatste belandt, door de handen gaat van alle mensen die nodig zijn voor de goede werking van justitie.

We kunnen u alleen maar feliciteren met de vooruitgang van de digitalisering, de implementatie van telewerken, wat door iedereen werd verwacht, ondanks de terughoudendheid van sommige korpschefs om het te veralgemenen en de toekenning van maaltijdcheques. Maar wat zijn al deze zogenaamd aantrekkelijke "extraatjes" als medewerkers slecht gehuisvest zijn?. 

Het intussen beroemde nieuw gerechtsgebouw in Namen, is de druppel die de emmer deed overlopen. Een uitnodigingskaart voor een fictieve inhuldiging. Een huur van 6 miljoen euro per jaar, een uitgestelde verhuizing gepland voor 2025 en het personeel dat opnieuw op zijn lip zal moeten bijten, geduld zal moeten hebben en zal blijven werken in gebouwen, die al lang als vervallen en ongeschikt worden erkend.

Mijnheer de Minister, wat kunnen wij als vakbondsorganisatie en als vertegenwoordigers van het personeel verwachten van de volgende verkiezingen... respect voor de arbeidsomstandigheden, respect voor de rechten en plichten van de werkgever, een mogelijke vereenvoudiging van de verschillende bestellingen voor uitrusting en werkkleding, betere communicatie tussen alle betrokkenen bij justitie, echte transparantie en de toewijzing van een begroting die naam waardig!!

Het VSOA staat tot uw beschikking voor alle communicatie en informatie die u wenst te verkrijgen om uw toekomstvisie te vervolledigen. 

Voor het VSOA Rechterlijke Orde
Uw permanent afgevaardigden
 
Guy Van Cauwenberghe – Federaal voorzitter
Stéphanie Grosjean – Federaal ondervoorzitter
Nathalie Martin – Federaal secretaris

VSOA-voordelen

Samen met de uitstekende dienstverlening en een professionele verdediging van je belangen, geniet je van een ruim aanbod van voordelen.

Ontdek de voordelen